keskiviikkona

Minä ja superfoodit, raakasuklaakakut etc. ...

Käytän aika säännöllisesti eri superfoodeja. Joka päivä käytössä on Opti MSM-jauhe, aamuin illoin ja joskus heti lenkin jälkeen. Raakakaakaojauhetta, macajauhetta, chian siemeniä, spiruliinaa ja vehnäorasta tulee käytettyä vähintään joka toinen päivä. Pakuria nautin kausiluonteisesti. Smootheja tehdessäni joukkoon sekoittuu kaikkea, paitsi spiruliinaa. Spiruliinan nautin tabletteina ja välillä pidän tässä taukoja. Opti MSM:llä olen huomannut suoranaisia vaikutuksia ihoon, kynsiin, hiuksiin ja palautumiseen. Aluksi jauhe oli aivan järkyttävän makuista mutta siihen tottuu, missään vaiheessa en ole puristanut joukkoon limeä taikka sitruunaa, joka vie makua pois. Opti MSM-jauheesta löytyy tutkimuksia, jos haluaa siitä enemmän tietoutta. Vehnäoras on myös omaa luokkaansa. Eka purkin kun tätä jauhetta kotiutin, eka ajatus oli että miten ikinä saan tämän purkin tyhjäksi??? Kannattaa olla maltillinen tämän käytössä, maku on vahva...vähän niinkuin merenpohjamuta, jos niin saa ilmaista, mutta sisältää huiman määrän lehtivihreää, tähänkin tottuu. Nauratti kaupassa kun olin ostamassa toista purkkia vehnäorasta, että näin vain kaikkeen tottuu!
Välillä olin myös kaaakaokierteessä, iltasin oli pakko tehdä raakasuklaasta itselleni lämminkaakao.
Raakasuklaakonvehteja valmistelen myös aika kiitettävästi, ohjeet olen ottanut Karita Tykkän blogista taikka kirjoista. Ne on minusta niin selkeitä, ja kun olen löytänyt hyvän "rungon", olen oman maun mukaan säädellyt niitä, eli lisännyt taikka vaihtanut aineosia. Raakasuklaata valmistaessani olen käyttänyt puolet carobjauhetta ja puolet raakakaakaota, ne tukevat toisiaan hyvin ravintosisällöllisesti. Gojimarjat ovat ihania suklaan seassa, osan hienonnan pulveriksi ja osan pilkon, ja lisään joukkoon. Olen myös koukussa pakastekuivattuun vadelmajauheeseen, jota olen ripotellut muotin pohjalle, ennen kun kaadan massan sinne, tämä antaa ihanan kirpakan viimeistellyn jutun suklaalle. Seuraavaksi valmistan kahvinmakuisia konvehteja, käytän Etiooppialaista luomu pikakahvijauhetta, siitä tulee mielenkiintoista ja varmastikkin herkullista. Neuvot tähän sain luomukaupasta, jota sitten sovellan luotto suklaaohjeeseen!
Olen tehnyt  muutaman kerran Karita Tykän raakasuklaakakkua, kookosmannasta, ja voi että kun on herkullista! Äitini "tilasi" äitienpäiväkakuksi sellaisen. Kakku on suussa sulavaa, ja myös helppo valmistaa. Tämä kakku on loistava "erikoisruokavaliokakku" kevään juhliin, kakku on munaton, maidoton ja viljaton! Kakku sulaa suuhun, pääraakaineet on banaani, kookosmanna, kookoskerma ja raakakaakao, toki muitakin aineita tarvit. Ohjeen löydät Superlemon-blogi sivuilta. Itse olen käyttänyt kakkuvuokaa joka on 20-21cm halkasialtaan, tällöin kakusta tulee matala, mutta kakku on niin tuhtia että sitä ei mitenkään isoa palaa syökkään, paitsi suklaanrakastajat! Tällä hetkellä käytän makeutukseen agavesiirappia, joka toimii hyvin ja jolla on matala GI-arvo.
Useasti olen saannut kysymyksiä mistä löydän ja ostan näitä "ihmeellisiä" juttuja, siis superfoodeja. Lehdistä ja blogeista tarttuu kaikenlaisia ajatuksia ja mietteitä matkaan, googlailen raaka-aineita ja sitten sitä kautta etsin liikkeen. Joskus näitä löytyy ihan Prismasta, mutta suurimmaksi osaksi hankin kaikki Punnitse ja Säästä liikkeestä. Kokkolassa varsinkin on aivan mahtava Punnitse ja Säästä yrittäjä, jonka kanssa tulee keskeusteltua, aina siellä käydessä.


Kakun voi koristella niillä marjoilla mistä itse tykkää ja mikä sopii kattaukseen. 



Tässä viimeistelin äitienpäiväkakun kultajaheella.

Ananaskirsikat on suurta herkkuani ja loistavia kakunkoristeita!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Girl's having fun!

Eilinen päivä meni siivillä! Suunniteltiin ystävättärien kanssa pieni irtiotto, ja "fun" - day Kokkolassa. Mistäs sitten meidän ir...